Stel je bent leraar, of je werkt normaliter op kantoor en zit door de Corona crisis momenteel noodgedwongen thuis. Hoe blijf je dan in contact met jouw leerlingen of collega’s? Hoe kun je dan toch les geven of samenwerken op een efficiënte wijze?  

Voor de doorgewinterde Office 365 gebruiker is het misschien een no brainer. Hiervoor kun je heel goed Microsoft Teams gebruiken. Voor het geval dat je nieuw bent met Teams, dan een paar tips in dit blog om het werken met deze applicatie zo leuk en efficiënt mogelijk te maken. 

Tip 1Mute deelnemers tijdens een meeting 

Werk je vanuit huis en gebruik je Teams? Dan ontkom je niet aan het digitaal vergaderen. Niks mis mee, maar soms heeft een deelnemer een hinderlijk geluid op de achtergrond. Je kunt het geluid van deze deelnemer dan muten. De gebruiker ontvangt een melding hiervan en kan zelf het dempen opheffen wanneer hij of zij iets wilt zeggen. 

Tip 2Blur je achtergrond 

Heb je een online meeting met collega’s of geef je online les, dan moet je op zoek naar de juiste plek in huis om te vergaderen. Misschien ben je bang dat er bij een vergadering privacy gevoelig materiaal in beeld komt? Geen paniek, Teams geeft jou de mogelijkheid om jouw achtergrond te blurren, ofwel wazig te maken.  

Zodra je je aanmeldt voor een meeting kom je in de zogenaamde lobby terecht, klik hier op more options (de drie stippen) en vervolgens selecteer je Blur my background. Bekijk deze link voor meer info. 

Een nieuwe feature in Teams is het veranderen van je achtergrond. Je maakt deze nu dan niet wazig maar kiest gewoon een leuk thema als achtergrond. Afhankelijk van hoe serieus de meeting is, is dit een leuke toevoeging om jouw privé omgeving niet te tonen in een meeting. 

Tip 3: Gebruik een headset of oordopjes 

Linksom of rechtsom we kunnen er niet omheen.. de geluidskwaliteit van de speakers in onze laptops zijn vaak niet optimaal. En wellicht wordt je thuis toch ook wat afgeleid door omgevingsgeluid.

Gebruik voor meetings met jouw collega’s of bij het digitaal lesgeven daarom oordopjes. De geluidskwaliteit is dan een stuk beter en eventuele hinderlijke achtergrond geluiden zijn dan een stuk minder hoorbaar waardoor jouw focus op de meeting gericht blijft. 

Tip 4: Microsoft Stream 

Maak gebruik van de tools die Teams jou biedt. Heb je bijvoorbeeld online filmpjes die je graag  wilt tonen aan leerlingen of collega’s, bijvoorbeeld vanuit SharePoint Online? Voeg dan Stream als tab toe in een kanaal, hierdoor kan iedereen met toegang tot dit kanaal deze filmpjes direct bekijken. Het toevoegen van een tab is heel eenvoudig als eigenaar van een team, bekijk deze link even voor het toevoegen van Stream als een tab. 

Uiteraard is Stream niet de enige app die je kunt toevoegen, denk onder andere aan andere tabs als Planner en To Do. Ook kun je Apps toevoegen die niet door Microsoft zijn gebouwd, het kan zijn dat jouw organisatie het gebruik van zogenaamde third party apps niet toe staat. Dus kom je deze niet tegen? Check dit dan even bij jouw IT-afdeling.  

Tip 5: Mute deelnemers in kanalen 

Voor de leerkrachten onder ons interessant: In klassen en de bijbehorende kanalen kun je leerlingen “muten”, zij kunnen daardoor geen post plaatsen in de klassengesprekken of hierop reageren. Zo voorkom je gesprekken die snel onoverzichtelijk worden, zodat jij als leraar de regie kunt houden in het gesprek.
 
Meer weten over het muten van leerlingen (geldt ook voor reguliere gebruikers in Teams)? Kijk dan zeker even hier . 

Teams hebben wij bij Like-IT geïntegreerd in DailyDrive. Zeker in deze tijden een uitkomst voor jou en jouw collega’s, alle sterke punten van SharePoint en Teams perfect op elkaar afgestemd in één totaaloplossing. Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op!  

Volgende maand plaatsen we weer een blog met reguliere updates, dus ben je nieuwsgierig hou dan dit blog in de gaten. Kun je niet wachten tot de volgende maandelijkse update? Neem dan een kijkje bij onze voorgaande blogs