Zowaar is het alweer juli en aangezien het weer de laatste weken toch niet helemaal meezit om bijvoorbeeld eens lekker helemaal niets te doen en in de tuin van het zonnetje te genieten, zorgen wij ervoor dat je met dit regenachtige weer toch wat om handen hebt met onze maandelijkse blog. Ben je benieuwd wat Microsoft nu weer allemaal in de pijplijn heeft zitten? Lees dan zeker verder!

Office 365 – Microsoft 365

Allereerst excuses, want wij hebben er verder ook niet echt aandacht aan besteed in onze blogs, maar beter laat dan nooit. Hierbij vertellen we je alsnog dat Microsoft de naam van haar Cloudproduct Office 365 eerder dit jaar veranderd heeft naar Microsoft 365.

Nu zul je denken oké, maar daar merk ik toch niet zoveel van? Klopt, maar als je toevallig in de positie zit, waarin je je moet verdiepen in de licenties etc. en je komt ineens allemaal nieuwe namen tegen, dan is dat natuurlijk verwarrend. Dus bij deze geven we je toch nog even een heads up.

Als we heel eerlijk zijn dekt de naam Microsoft 365 wel iets meer de lading dan Office 365. Bij Office producten denk je immers aan Word, Excel en PowerPoint, maar dit zijn meer programma’s die je gebruikt in de applicaties, waaruit Office, oh sorry Microsoft 365, eigenlijk uit bestaat, zoals SharePoint, OneDrive, Teams etc.. Dus zoals Microsoft het zelf zegt: New name, same price, same great value.

SharePoint – Document Libraries and Lists

Deze maandelijkse update heeft voornamelijk betrekking op de Quick Edit functionaliteit in een SharePoint bibliotheek of lijst en bestaat uit twee onderdelen. De eerste is dat je nu een gecreeërde weergave voor de Quick Edit kunt opslaan. Kan handig zijn, maar het tweede onderdeel is het meest interessant voor de meeste SharePoint gebruikers. Voorheen kon je namelijk “maar” 30 items in 1 view met de Quick Edit aanpassen. Nu wordt dat aantal vergroot naar 100. Wel zo handig wanneer je bepaalde eigenschappen van een bulk documenten wilt aanpassen. Eind juli moet dit wereldwijd zijn uitgerold, dus nog heel even geduld mocht je nog beperkt zijn tot 30 items in jouw Quick Edit view.

OneDrive – Shared Libraries navigation

Geen hele ingrijpende verandering, maar voor mensen die van een gestructureerd en rustig overzicht houden, is dit een welkome aanpassing. In OneDrive herken je dat rommelige overzicht van gedeelde bibliotheken in het menu aan de linkerkant van je scherm vast wel. Dat is nu aangepakt door Microsoft en meer in lijn gebracht met de moderne look & feel binnen Microsoft 365. De gedeelde bibliotheken zijn nu terug te vinden onder het navigatie-item Shared Libraries en de individuele bibliotheken met ”aanwezige” icoontjes worden niet meer getoond (Targeted release eind juli 2020).

Navigatie nu

Navigatie na de update

Teams – Language-Aware Spellchecking (Teams Desktop)

Spreek je vloeiend Engels, maar schrijf je het wat minder goed? Binnenkort is dit geen probleem meer in Teams. Met deze feature zien gebruikers die berichten in diverse talen in Teams verzenden, spellchecking notificaties in de relevante taal voor dit specifieke bericht.

Als default wordt de ingestelde key-board language gehanteerd, wanneer je deze wijzigt naar een andere taal dan schakelt de spellchecker over naar deze taal. Wanneer je als gebruiker maar genoeg berichten in een specifieke taal schrijft in een chat of channel conversation in Teams, schakelt de Spellchecker automatisch over naar de gebruikte taal. Het is nog maar afwachten of deze feature beschikbaar komt voor Linux en Mac Desktop gebruikers, Microsoft heeft dit in onderzoek.

Teams – Walkie Talkie

Nu denk je misschien “Walkie Talkie?”, maar je leest het toch echt goed. Enige tijd geleden maakte Microsoft bekend dat er een Walkie Talkie functie voor Teams beschikbaar komt en nu wordt deze in ieder geval voor Android uitgerold.

Ook wij keken even gek op bij het zien van deze functionaliteit, maar het is natuurlijk wel een goede manier van Microsoft om de mogelijke gebruikersdoelgroep voor Teams verder te vergroten. Op deze manier kun je Teams ook onder personeel in een productieomgeving gebruiken.

Met deze functionaliteit kun je met een druk op de knop een gesproken bericht aan teamleden communiceren in ieder kanaal van ieder team waarvan je lid bent. Wordt het een succes? Wie weet, maar als je er in geïnteresseerd bent kun je hier meer lezen over de Walkie-Talkie functionaliteit in Teams.

Voor nu Breaky-Break (om maar in Walkie-Talkie termen te blijven), dit was alweer de update voor juli. Kun je geen genoeg krijgen van onze blogs en kun je niet wachten tot de volgende update in augustus? Dan kun je hier natuurlijk onze voorgaande blogs teruglezen, maar nog voor de volgende update plaatsen we nog een blog over het bewerken van eigenschappen van documenten in SharePoint bibliotheken. Dus hou onze site zeker in de gaten!